GREEN
EUROPEAN
JOURNAL

Media Capture Central European Style

Article by Krisztian Simon
January 18, 2019

With foreign owners leaving the media market, Central and Eastern European oligarchs are buying whatever they
can get their hands on. The region is a prime example of how vested interests can create a quasi-monopoly on
media and information, increasingly cementing control and influence over opinions. Populist governments and
other vested interests are taking over large media holdings. Public service broadcasters are used as mouthpieces of
the state, while independent news outlets are struggling to make ends meet and going under. In a previous article
we described the worldwide trend of media capture, and now we zoom in on some of the newer EU member states
to see what threats loom for the public spheres of young democracies.

This article is also available in audio as part of the Green Wave podcast.

|+ |

Media Capture Central European Style
by Green Wave

Sl -l

The first years of democracy

The overwhelming majority of those member states that joined the EU in the new millennium have only regained
their freedom in the last three decades. The authoritarian past of these countries meant that civil liberties were
relatively unknown to the masses, and journalists did not even think of criticising their governments (apart from
some renegades, who were publishing their thoughts in illegal samizdat publications). Since two generations of
journalists were raised in (near-)totalitarian systems, and the pre-World-War traditions of journalism were almost
forgotten, critical press had to be built from scratch in the 1990s. It took quite some time until a new generation
managed to spread new journalistic standards in a profession that was for many years dominated by editors who
learned the craft in the old system.

This was a time in which Western donors raised 600 million US dollars of philanthropic support for the region’s
media, and the newly liberalising markets aroused the interests of foreign investors. Once the violent conflicts
between the first local owners were settled, German companies including Springer, Gruner & Jahr, Burda,
Handelsblatt, and WAZ, among others, as well as the British Maxwell, the Austrian Styria, the Swiss Ringier and
Marquard and the Finnish Sanoma have all, at different points, bought into the new markets. In The Media in
Eastern Europe, the German scholars Marc Stegherr and Kerstin Liesem wrote that by the early 2000s, nearly 85
per cent of the media in Central and Eastern Europe were owned by foreign investors, three quarters of them
German. According to Stegherr and Liesem as well as other journalism scholars, the majority of the investors were
solely interested in emerging markets for profit. The media group WAZ was quite straightforward in its preference
for investing in countries where antitrust laws were still in a rudimentary stage. These companies had no interest

www.greeneuropeanjournal.eu 1/


https://www.greeneuropeanjournal.eu/media-in-chains-lights-camera-capture/
https://greeneuropeanjournal.eu/green-wave-podcast/
https://www.springer.com/de/book/9783531174822
https://www.greeneuropeanjournal.eu

GREEN
EUROPEAN
JOURNAL

whatsoever in democratising the societies they operate in (the Polish media researcher Angelika Wyka-Podkowka
went as far as saying that foreign investors were “dulling public awareness” and “dumbing down” for the sake of

profit).[1]

But even if the role played by Western companies was far from positive, many journalists I interviewed in the past
year (mainly in Hungary, where media capture is the most developed) look back on the times when foreign owners
ran the market with nostalgia. [2] In ‘the good old’ 1990s and early 2000s, when readers were still willing to buy
their papers at the newsstands, advertisers still saw a value in placing ads in traditional (and not just social) media,
and while the businesses were still profitable, most owners did not see the point of letting politicians interfere in
the work of journalists. But the economic crisis and the rapid spread of the internet (combined with a lack of
appropriate new business models) led many investors to re-evaluate their plans in Central and Eastern Europe.
Most decided to sell their local outlets, and the buyers (sometimes directly, sometimes through middlemen) were
people with an interest in influencing politics through their newly acquired assets.

These days, according to research conducted by the Centre for Media Pluralism and Media Freedom at the
European University Institute, the political independence of the media in two EU countries (Slovenia and Hungary)
is highly at risk. [3] Most of the Eastern member states alongside Italy and Greece also experience strong political
control.

In come the oligarchs

In Hungary, the first politically motivated acquisition took place in 2006, when the millionaire Gabor Széles
acquired the liberal daily Magyar Hirlap. The new owner began to gradually replace the journalists with loyalists
of Hungarian Prime Minister Victor Orban, in the hope of being awarded a future seat in government. Széles’s
wish did not come true, despite Orban winning three consecutive national elections since 2010, but takeovers
similar to the one described have become commonplace ever since in Hungary.[4] In the Czech Republic, Martina
Vojtéchovska, editor-in-chief of MediaGuru.cz, writes that the trend started with the investor Andrej Babi§ (who
later became Prime Minister) buying the publisher of two big national dailies Mlada fronta Dnes and Lidové
noviny. Babi§ had founded the political party ANO two years prior to the acquisition and the national elections
were scheduled to take place only months after the ownership change. In Slovakia, in the meantime, one of the
leading newspapers, SME, was bought by the Penta financial group, a company SME often reported on (as Penta
was at the centre of one of the country’s biggest corruption scandals), and in Romania the exodus of foreign capital
allowed a number of controversial businessmen to become media moguls. The political scientist Alina Mungiu-
Pippidi and the publisher Cristian Ghinea mention that this situation has even led to the emergence of a form of
“blackmail media”. Dan Diaconescu, the owner of an entertainment channel, was arrested in Romania for
blackmailing a mayor in 2010. Prosecutors later claimed that Diaconescu made his fortune by “taking unoftficial
payments from everyone who wanted to feature favourably on his shows.” Once released on bail Diaconescu
announced that he is going to found a new political party, called the ‘Party of the People.” And Diaconescu was far
from the only Romanian media baron weaponising media: the businessman Dan Voiculescu, who constructed his
empire on the extensive secret police network he built in Communist times, was jailed in 2014 for money
laundering and as a response his media companies started attacking the judge involved in his case.

With more and more independent outlets disappearing, the government has a quasi-monopoly on
information and biased or fabricated news is provided free of charge to every household.

And these are just examples of media where we know who is trying to interfere with the journalists’ reporting. We
cannot forget about the region’s many more ‘shady owners’. The Romanian journalist Paul Radu, director of the
Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP), has summarised the research of his organisation.
Based on the most important outlets of 11 Central and South-Eastern European countries in the EU and its

[\

www.greeneuropeanjournal.eu /6


http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9b6e5116-c0d3-48a2-8915-5732ee5538d6/c/CEJC_Vol2_No1_Wyka.pdf
http://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor/mpm-2016-results/
https://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/02/Capture8_CzechRepublic.pdf
http://www.niemanlab.org/2017/05/these-slovak-journalists-quit-their-paper-and-built-an-independent-rival-with-23000-digital-subscribers/
https://link.springer.com/chapter/10.1057/9781137035288_11
https://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/02/Capture11_Exposing-Europe.pdf
https://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/02/Capture11_Exposing-Europe.pdf
https://www.greeneuropeanjournal.eu

GREEN
EUROPEAN
JOURNAL

immediate neighbourhood, the project found that the number of news outlets owned through shell companies is on
the rise, which means that often the audiences have no knowledge about who is behind an outlet and whether there
is an agenda behind its reporting (according to Radu their coverage indeed reflects the interests of the owners).
Moreover, there are often cases in which media are owned by people with criminal records, and in Romania, as
well as in Bulgaria, we can see many cases in which former members of the state security establishment are turning
into media entrepreneurs.

One of the reasons for this messy situation, according to Mungiu-Pippidi, is the fact that in many of these countries
“regulatory bodies either do not exist or are rotten.” Therefore, she recommends better oversight, as well as
government subsidies for news (and news only), in a construction where “funding is universal, transparent and
follows clear rules, not shady ones like we have in place today.”

The EU plays a rather limited role in shaping the media landscapes of its Eastern today, although the conditions for
joining the EU provided strong incentives for aspiring members to create public service broadcasters and set the
ground for media pluralism and independence. Mungiu-Pippidi, for example, mentions that in pre-accession
Romania, state advertisements were provided to friendly media outlets, which led to serious disruptions of the
market. The European Commission’s criticism of the issue led to the introduction of more transparent and much
fairer financing mechanisms. These days, the Hungarian government is resorting to the same mechanism to
indirectly support loyalist news outlets, but for the time being the EU is not trying to stop this practice.

When the state is the hunter

There is not much hope for the beneficial impacts of progressive regulation and state subsidies in situations in
which the state itself poses a threat to media independence. The Slovenian political scientists Marko Milosavljevic
and Melita Poler argue that the public service media of the Western Balkans is still characterised by a “lack of
editorial independence, reflected in politically biased, pro-government news content” as the small markets and
weak economies of the region (alongside the growing influence of commercial broadcasters) have made it
impossible for these media to gain independence from those in power. Even in some countries where we might
have witnessed positive trends in the past, a reversal has been visible.

In the EU’s two illiberal states in the making, Hungary and Poland, one of the first steps of the populist
governments has been to take complete control over public service broadcasters. The right-wing Law and Justice
(PiS) and Fidesz governments, in Poland and Hungary respectively, have both established partisan media
regulators and replaced the management of the public media with loyalists. In Hungary, the maintenance of the
transformed public broadcaster (which is labelled as a propaganda outlet by government critics, as its news
programmes focus on immigration and EU- and Soros-bashing) costs about 280 million euros per year, all financed
from taxpayers’ money. Western European public service broadcasters are not perfect either, but they still provide
numerous examples of journalists being critical of those in power without facing consequences, while the license-
fee financed model, which is for example practiced in Germany and the United Kingdom, shields the organisations
from outside interference. There have also been troubling signs about the future independence of the public
broadcaster in Slovakia, where in spring 2018 the Parliament-appointed CEO of the organisation fired journalists
who were critical of the management and 12 reporters quit in protest.

The EU has proven to be a lame duck when it comes to securing democracy and civil liberties in
countries that have already joined the club

But it is not just public service media that can fall prey to would-be authoritarians; there are many ways to exert
control over the private media as well. In Hungary, political outlets previously owned by foreign companies were
bought up by the government’s loyalists (according to the calculations of Hungarian journalist Attila Batorfy, 14

www.greeneuropeanjournal.eu 3/6


http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-II.pdf
https://www.researchgate.net/publication/319190691_Balkanization_and_pauperization_Analysis_of_media_capture_of_public_service_broadcasters_in_the_Western_Balkans
https://www.reuters.com/article/us-slovakia-politics-media/reporters-quit-slovak-public-broadcaster-to-protest-at-political-pressure-idUSKCN1IW25M
https://adatujsagiras.atlatszo.hu/2018/01/11/fedezze-fel-a-kormanykozeli-mediabirodalmat/
https://www.greeneuropeanjournal.eu

GREEN
EUROPEAN
JOURNAL

government-affiliated business people own close to 500 media outlets). In cases where the owners did not want to
sell up, additional tricks were used. The long-planned merger of the companies Axel Springer and Ringier was only
permitted once the two companies sold their regional dailies, together with the country’s then biggest political
daily, and the government also tried to put pressure on the owner of the country’s biggest commercial television
station by imposing a new tax that would have deprived it of all its profits. With more and more independent
outlets disappearing, the government has a quasi-monopoly on information and biased or fabricated news is
provided free of charge to every household.

While the overall outlook of the media market is rather bleak, the Hungarian government makes sure that friendly
outlets are rewarded for their help.[5] The easiest way to do this is by increasing the advertising budget of state
institutions and putting pressure on commercial advertisers. Selective advertising has been a widespread practice in
Hungary, as it allowed governments to subsidise their friends, without formally violating EU competition rules.
However, the current extent is unprecedented. In Hungary the state has become the biggest advertiser and at times
may account to up to 80 per cent of a friendly news outlet’s advertising revenues. Many firms refrain from
advertising in critical outlets out of the fear that having their ads printed in the ‘wrong’ paper would lead to
repercussion from the government. The same trend (although to a much smaller extent, as leader of PiS Jarostaw
Kaczynski is for now less corrupt than Orban) can be seen in Poland as well, where the liberal daily Gazeta
Wyborcza saw its advertising revenue drop almost 15 per cent from March 2015 to March 2016, while the
government-friendly daily Rzeczpospolita has increased its advertising revenues by almost 50 per cent. And who
knows how far this model can spread, as Orban’s people have already started investing abroad in outlets supportive
of the Slovenian populist Janez Jansa.

What is to be done?

By now it is more than obvious that the overall positive trend of media development in the Eastern EU member
states has stalled. In the first decade and a half of democracy, foreign owners helped media holdings untie
themselves from the state. Requirements set by the EU and the Council of Europe for future EU members led states
to establish something that at least resembled a public service broadcaster (with the aim of providing unbiased
information, instead of echoing the government’s position), while the millions of euros spent by Western
governments on training journalists allowed young media workers to learn about best practices from experienced
reporters. However, these conditions do not exist anymore. The transformation of the media market has driven
away most investors as the tiny economies of the region do not promise them many future profits (except maybe
Poland with its 38 million citizens). The EU has proven to be a lame duck when it comes to securing democracy
and civil liberties in countries that have already joined the club and former foreign donors have decided to invest in
countries with greater needs in Africa and Asia (while the few that remain are harassed by populist governments).

But even in this new, increasingly hostile environment, in which independent newspapers are unable to operate,
where access to audiences is made ever harder, and where journalists are confronted with a new reality in which
they might face bloody revenge for an investigative story they have been researching for months (as was the case
in Slovakia in 2018), there is some light at the end of the tunnel. Many of the journalists learned the craft in the
1990s and 2000s are still determined to do quality work, no matter how their governments and oligarchs are trying
to pressure them. Many of today’s new independent news sites are founded by journalists whose work in legacy
media outlets was stalled by intrusions from those in power and, in order to stay alive, many of them are relying on
alternative funding models, such as membership-based financing or crowdfunding.[6] In Slovakia, Dennik N, a
news site founded by journalists whose newsroom was taken over by a politically exposed investor, has turned into
a success story, both financially and in terms of impact. The independent media that still exist are trying to do as
much as they can with limited resources and investigative start-ups are mushrooming all over the region, with
increased cooperation between journalists of different nationalities, thanks to cross-border initiatives like Vsquare

www.greeneuropeanjournal.eu 4

6


http://discovery.ucl.ac.uk/1538690/1/5.pdf
https://rsf.org/en/news/hungarian-premier-moves-slovenian-media
https://dennikn.sk/
https://vsquare.org/
https://www.greeneuropeanjournal.eu

GREEN
EUROPEAN
JOURNAL

and OCCRP. Opinion and analysis-based sites like Merce.hu and Krytvka Polityczna, founded by activists with
limited experience in traditional media, have managed to become important reference points for the progressive
youth of their respective countries.

Their existence shows that the know-how and the potential for a democratic public sphere is present in the region.
However, it needs a functioning strategy and some help from European partners to become a counterbalance to
authoritarians, trolls, populists, and other enemies of democracy whose messages are flooding our newsstands, TV
sets, smartphones, and computers. At the moment, independent media is just one of many news options, and far
from the most obvious one for a large part of the audience, especially in environments where yesterday’s reliable
news source can turn into tomorrow’s propagandist. In this context, EU institutions could do way more to secure
media freedom in the new member states, including pointing out deficiencies, holding governments to account, and
acknowledging that in the current dire times free media needs subsidies to survive. Staying passive on the matter
will only mean that growing numbers of EU citizens make uninformed decisions on the future of their democracies
based on shady narratives channelled through captured media, further cementing the power of Orbans and his ilk.

[1] Angelika Wyka-Podkowka’s works on foreign ownership in Eastern and Central Europe can be found here and
here.

[2] Details about my research can be found here.

[3] Their Media Pluralism Monitor (MPM) is a tool that has been developed to assess the risks for media pluralism
in the member states of the EU, and some candidates. It’s findings can be accessed here.

[4] For more on this, see the Heinrich Boll Foundation’s special “Focus on Hungary.” The latest article on media
freedom in the country can be accessed here.

[5] The journalist Attila Batorfy has written an exhaustive analysis with graphs and visualisations that show how
Lajos Simicska, former Hungarian media mogul was subsidised by the government.

[6] Read more about new revenues here, and an exhaustive analysis can be found here.

Published in cooperation with Heinrich—Boll-Stiftung.

Krisztian Simon is a doctoral candidate at the Freie Universitat in Berlin. In
2015 he was deputy editor-in-chief of the Green European Journal. He has
experience working in the field of international development in Lao PDR and
Kyrgyzstan, and since 2005 he writes articles on international and European
affairs for a wide range of English, German, and Hungarian language
publications.

Published January 18, 2019

Article in English

Translation available in German

Published in the Green European Journal

Downloaded from https://www.greeneuropeanjournal.eu/media-capture-central-european-style

The Green European Journal offers analysis on current affairs, political ecology and the struggle for an alternative Europe.
In print and online, the journal works to create an inclusive, multilingual and independent media space.

(9]

www.greeneuropeanjournal.eu /6


https://www.occrp.org/en
http://politicalcritique.org/
http://www.polecom.org/index.php/polecom/article/view/29/207
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-9b6e5116-c0d3-48a2-8915-5732ee5538d6/c/CEJC_Vol2_No1_Wyka.pdf
https://www.cjr.org/tow_center_reports/guide-to-audience-revenue-and-engagement.php/
http://cmpf.eui.eu/media-pluralism-monitor/
https://www.boell.de/en/focus-hungary?dimension1=ds_focus_hungary
https://www.boell.de/en/2018/05/02/media-pluralism-further-declines-hungary
http://kreativ.hu/cikk/how_did_the_orban_simicska_media_empire_function
https://gijn.org/2017/09/18/investigative-news-startups-talk-membership-models/
https://www.cjr.org/tow_center_reports/guide-to-audience-revenue-and-engagement.php/
https://www.greeneuropeanjournal.eu/media-capture-central-european-style/
https://www.greeneuropeanjournal.eu

GREEN
EUROPEAN
JOURNAL

Sign up to the newsletter to receive our monthly Editor's Picks.

www.greeneuropeanjournal.eu 6/6


https://www.greeneuropeanjournal.eu

	Media Capture Central European Style
	The first years of democracy
	In come the oligarchs
	When the state is the hunter
	What is to be done?


